گرافیک

اصول طراحی و عناصر تاثیر گذار در انتقال پیام

اصول گرافیک و طراحی گرافیک مانند تکه های پازل میمانند.هرچقدر این تکه ها بیشتر در کنار هم قرار بگیرند مسلما ،عکس مورد نظر بهتر نمایان میشود.
در طراحی های گرافیکی رعایت انجام اصول بسیار مهم است تا اینکه ما را در مسیر انجام کامل پروژه خود به نتایج بسیار دلپذیر و گاهی اعجاب انگیز برساند.فرقی ندارد که شما در حال طراحی چه عنصر و یا مجوعه ای هستید ،مثلا طراحی یک لوگو و نشان تجاری ،طراحی و ساخت دیزاین یک وب سایت ،یا طراحی صفحات یک مجله و …

در ادامه این مقاله وبلاگ اطمینان آنچه که باید بدانیم را با یکدیگر بررسی میکنیم.

 

اصول طراحی های گرافیکی

کارشناسان این حوزه ، اصول طراحی های عمومی گرافیکی را به شرح زیر دسته بندی مینمایند:

• فضا
• تعادل
• سلسله مراتب
• خطوط و شکل
• رنگ
• تایپوگرافی
• بافت

 

فضا

وقتی در یک فضای باز و زیبا هستید چه احساس آرامشی به شما دست می دهد؟ معمولا اهمیت به فضای کاری و طبقه بندی و در نظر گرفتن المان های مختلف مد نظر برای طرح نهایی در فضای موجود کاری بسیار پر اهمیت است. فاصله بخشی حیاتی از جعبه ابزار هر طراح است. می تواند اتاق تنفس طراحی را ایجاد کند، تأثیر بصری آن را افزایش دهد، عناصر بصری سنگین تر را متعادل کند و بر تصاویر یا پیام هایی که بینندگان باید به خاطر بسپارند تأکید کند. بدون فضای کافی، یک طرح ممکن است از نظر بصری بیش از حد به هم ریخته شود که مخاطب آن را درک نکند.

 

اصول طراحی گرافیکی

فاصله گذاری می تواند اشیاء را از هم جدا کند یا آنها را به هم پیوند دهد. فاصله باریک بین عناصر بصری نشان می دهد که آنها یک رابطه قوی دارند، در حالی که فاصله وسیع تر نشان می دهد که آنها کمتر به هم مرتبط هستند. وقتی یک عنصر بصری را با فضا احاطه می کنید، بر اهمیت آن تاکید می کنید، اما فضا همچنین می تواند نشان دهنده تنهایی و انزوا باشد.

فضای مثبت به فضای اشغال شده توسط عناصر بصری اطلاق می شود که یک طراح می خواهد مخاطبان خود روی آن تمرکز کنند. فضای منفی به هر چیز دیگری از جمله پس زمینه اشاره دارد. بسیاری از طراحان این اشتباه را مرتکب می شوند که فقط بر روی ایجاد یک فضای مثبت تمرکز می کنند، اما فضای منفی سازمان یافته به همان اندازه برای یک ترکیب منسجم و از نظر بصری جالب ضروری است. اگر به روشی که فضای منفی بر طراحی شما تأثیر می گذارد توجه کنید، می تواند پروژه شما را از آماتوری به حرفه ای ارتقا دهد.

تعادل و همسویی

وقتی نوبت به طراحی می رسد، قطعاً می توانید خلاق باشید، اما همچنین باید متعادل باشید. به این فکر کنید: اگر اتاق نشیمن خود را تزئین می‌کردید، سعی نمی‌کردید مبل، صندلی ها، میز غذاخوری و سایر اسباب و اثاثیه منزلتان را در گوشه‌ای کوچک بفشارید، درست است؟ نه، شما قطعات را در تمام اتاق پخش می‌کنید تا تعادل و تراز ایجاد کنید. در طراحی گرافیکی، دقیقاً همین طور است.

تعادل و تراز مناسب اصول اصلی طراحی هستند. نحوه کار آنها و نحوه استفاده از آنها در هماهنگی با سایر عناصر طراحی را باید کشف کرد.

سلسله مراتب

 

شما متوجه شده اید که چگونه از فضا و تعادل استفاده کنید. اما چگونه می‌توانید توجه را به عناصر کلیدی خود جلب کنید و مطمئن شوید که پیام‌هایتان در این میان گم نمی‌شوند؟

سلسله مراتب نحوه ارائه عناصر در طراحی های ما (خواه بروشور، وب سایت یا کارت ویزیت و حتی یک تصویر باشد ) خواهد بود. این کار بینندگان را به جایی هدایت می کند که باید توجه خود را متمرکز کنند. به عنوان یک قانون کلی، هرچه عنصر طراحی بزرگتر باشد، توجه بیشتری را به خود جلب می کند.

اما در سلسله مراتب بصری چیزهای بیشتری نسبت به “بزرگتر بهتر است” وجود دارد.

سلسله مراتب بصری چیدمان عناصر گرافیکی در یک طرح به ترتیب اهمیت هر عنصر است. وزن بصری اهمیت یک عنصر را در سلسله مراتب طراحی مشخص می کند و به چشم بیننده می گوید که روی چه چیزی و به چه ترتیبی تمرکز کند.

 

خطوط و اشکال

خطوط و اشکال پایه و اساس طرح ها را تشکیل می دهند و نحوه استفاده از آنها می تواند ظاهر و احساس یک طرح را کاملاً تغییر دهد.
معمولا در اصول پایه ای طراحی های گرافیکی استفاده از خطوط و اشکال به عنوان عناصر اصلی تعیین میشوند و بر اساس تجربه هرکدام از طراحان میتواند هر کدام از اشکال یا شیوه های استفاده از خطوط و حتی ترکیب آنها حاوی پیام هایی برای بیننده باشد.

 


مثلا بسیاری از طراحان از عناصر گرد شده تر در آثار خود در برخی جاها به نیت تلطیف طراحی استفاده میکنند و برخی اعتقاد دارند زاویه های تند در طراحی میتواند کمی از لطافت کم کند .مثال هایی از این دست بسیار است اما دو نکته در این رابطه بایستی در نظر گرفته شود ،یکی کاری است که قرار است طراحان آنها را با مفهوم و هدف مورد نظر انجام میدهند و دوم تجربه هر کدام از دست اندرکاران طراحی است که از ترکیب این دو نتایج تاثیر گذار بدست خواهد آمد.

رنگ

 

حتما اگر شما بهتر میدانید منظور از رنگ ها در طراحی های مختلف و طراحی های گرافیکی تنها رنگهای موجود در مدادرنگیهای ما نخواهد بود بلکه شمار رنگها که از ترکیب هر کدام از آنها بوجود می آید میتواند طیف بسیار وسیعی از متفاوت بودن را خلق کند.رنگها بیان احساسات را راحت تر نشان میدهند . در بسیاری از موارد رنگها میتواند توام با اهرم قدرت باشد . بطور کلی رنگها از اصلی ترین عناصر پایه زراحی به شمار میروند که این موضوع را از تاریخ های بسیار دور مثلا در نقش و نگارهای بافت فرش میتوان رصد نمود.

رنگ‌هایی که برای طرح‌های خود انتخاب می‌کنید نه تنها برای زیبایی‌شناسی کلی شما، بلکه برای اینکه چگونه طرح‌های شما با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کند (که در نهایت منجر به نتایج می‌شود) بسیار مهم است.

معانی رنگ و هنر استفاده از روانشناسی رنگ

اگر می خواهید از رنگ به نفع خود استفاده کنید، باید بدانید که هر رنگ چگونه بر مخاطبان شما تأثیر می گذارد. درباره روانشناسی رنگ، معنای عمیق‌تر هر رنگ و نحوه استفاده بهینه از رنگ به نفع خود باید مطالعه زیادی نمود.

در روانشناسی رنگ در طراحی وب ،بدون شک یکی از مهمترین دارایی های برند هر مجموعه ای وب سایت آنهاست. و یکی از مهمترین جنبه های طراحی وب شما رنگ است.
باید تاثیر گذاری رنگهای استفاده شده در وب سایت ها را با مطالعه در نظر گرفت همچنین برای طراحی های المان های مختلف مانند کارت ویزیت ،بروشور و … رنگها به صورت قدرتمندی تاثیر گذار خواهند بود.

 

تایپوگرافی

 

کلماتی که در طراحی های خود استفاده می کنید مهم هستند، اما فونت هایی که برای انتقال آن کلمات استفاده می کنید نیز مهم هستند.
تایپوگرافی همه چیز را از انتخاب فونت گرفته تا طرح فونت را پوشش می دهد. نه تنها پیام اصلی شما را منتقل می کند، بلکه در مورد اینکه چه کسی هستید و در مورد چه چیزی پیام ارسال میکنید ، نیز ارتباط برقرار می کند. به همین دلیل مهم است که آن را درست انجام دهیم.

 

نحوه استفاده خلاقانه از اصول تایپوگرافی
غیر از اصول اصلی در تایپوگرافی ،خلاقیت و ارائه شیوه های جدید و استفاده اصولی از عناصر این موضوع میتواند درجه تاثیر گذاری پیام های طراحی های مختلف را بسیار افزایش دهد.همه شاهد هستیم در همه زبان ها با پیشرفت دنیای گرافیک ،فونت ها جدید متولد میشوند تا به عنوان عناصر جدید بتوانند پیام طراحان را بیش از پیش برای مخاطبان ارائه نمایند.

بافت

 

بافت ها در طراحی های مختلف بدون آنکه پیشینیان ما در هنرهای خود آنرا طبقه بندی کرده باشند ،وجود داشته و هنرمندان در گذر تاریخ آنرا گسترش داده اند.
بافت ها یک راه مطمئن برای افزودن عمق و بعد به طرح های شما است که باعث جذابیت بصری آنها می شود.
معمولا تصاویر دارای بافت از تاثیر گذاری بیشتر بهره میبرند و زنده تر نمود پیدا میکنند.

بافت ها میتوانند نگاه بیننده را به عمق کار و یا در واقع پیام عنصر طراحی شده بیشتر معطوف کنند و از آنجائیکه همزمان با بکارگیری بافت ها ،رنگها نیز در این المان ها بکارگیری میشود ،میتوان انتظار تاثیر مضاعف در تاثیر گذاری داشت در حالیکه رنگ ها و بافت ها و ترکیب آنها به درستی تعریف و انتخاب شوند.

 

 

بدیهی است طراحان مختلف بر اساس تجربه و بر اساس اینکه المان غالب فعالیت آنها در چه زمینه ای به صورت تخصصی باشد ممکن است در خصوص عناصر پایه ای نظرات تخصصی دیگری داشته و به لیست عناصر اصلی تاثیر گذار در طراحی ،نکاتی را اضافه نمایند . اما معمولا عناصری که در این مطلب بررسی شد، در اکثر طراحی های گرافیکی از درجه تاثیرگذاری اصلی برخوردارند.

 

تدوین و ترجمه : اطمینان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *