گرافیک

تاریخچه مختصری درباره طراحی گرافیک

تاریخچه طراحی گرافیک یکی از روندهایی است که علاقه مندان به دنیای طراحی لازم است در خصوص آن اطلاعاتی داشته باشند.معمولا در بسیاری از موارد افرادی که به دنبال رشد در هنر گرافیک هستند،برای آشنا شدن با مکاتب مختلف هنری و زمان بوجود آمدن و همچنین تاثیر گذاری در مسیر طراحی گرافیک علاقه مند هستند تا از سیر تاریخی این هنر ارزشمند و در دنیای امروز بسیار تاثیر گذار مطالب بیشتری بدانند.

ما در این مطلب مجله سایت اطمینان قصد داریم به صورت گذرا اشاره ای به روند اصلی هنر گرافیک و طراحی گرافیک و افراد موثر در روند این هنر بنماییم.مسلما علاقه مندان و دانشجویان رشته های گرافیک در گرایش های مختلف بایستی در خصوص مطالب ذکر شده به صورت مفصل تر و عمیق تر جزئیات را دنبال کنند.

و اما امروزه در هر فضایی فیزیکی و دیجیتالی به شکل های مختلف ، طراحی گرافیک در همه جا در اطراف ما وجود دارد . در صفحات وب، سایت های شبکه های اجتماعی، برنامه های تلفن همراه، آرم های تجاری، بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی، تابلوهای رستوران ها و تبلیغات آنها ، بروشورهای کاغذی و موارد دیگر.

و مسلما ، اگر از طراحی گرافیکی برای تقویت کسب و کار خود، رسیدن به اهداف بازاریابی و جذب مخاطبان استفاده می کنید، لازم است اطلاعاتی هر چند مختصر در خصوص روند و تارخچه این هنر ارزشمند و تاثیر گذار داشته باشید.

ابتدا بیایید یک تعریف جامع را بیان کنیم. بر اساس فرهنگ لغت Merriam-Webster، طراحی گرافیک «هنر یا حرفه استفاده از عناصر طراحی (مانند تایپوگرافی و تصاویر) برای انتقال اطلاعات یا ایجاد یک اثر است.

مورخان می توانند منشاء طراحی گرافیک را تا نقاشی های غار در 38000 سال قبل از میلاد ردیابی کنند. با این حال، با تمرکز بر تجارت و بازاریابی، ما می خواهیم درس خود را با اولین نمونه از طراحی گرافیکی که امروز می شناسیم شروع کنیم.

بنابراین، بدون هیچ مقدمه ای، بیایید سفری در تاریخ داشته باشیم تا آغاز طراحی گرافیک را کشف کنیم، کشف کنیم که چگونه ما را به جایی که اکنون هستیم هدایت شده ایم، و در نظر بگیریم که آینده طراحی گرافیک ممکن است چگونه باشد.

 

تاریخچه طراحی گرافیک

 

اصطلاح “طراحی گرافیک” برای اولین بار در مقاله ای توسط ویلیام آدیسون دویگینز در سال 1922 به نام “نوع جدید چاپ برای طراحی جدید” بیان شد. به عنوان یک طراح کتاب، دویگینز این اصطلاح را برای توضیح نحوه سازماندهی و مدیریت آثار بصری در آثارش ابداع کرد.
با این حال، می‌توان برای تاریخچه طراحی گرافیک به عقب تر از آن برگردیم.

 

دهه 1760: انقلاب صنعتی و چاپ سنگی

 

انقلاب صنعتی که در اواخر دهه 1700 جرقه زد، فناوری های جدیدی را برای افزایش کارایی و تولید فرآیندهای تولید از جمله طراحی به همراه آورد.

لیتوگرافی یکی از بزرگترین دست آوردهای طراحی در انقلاب صنعتی بود. لیتوگرافی که توسط آلویس سنفلدر اختراع شده است ، روشی برای چاپ است که شامل جوهر زدن طرح شما بر روی یک سطح سنگ یا فلز و انتقال آن به یک ورق کاغذ است. این نوآوری همچنین جای خود را به کرومولیتوگرافی داد که به سادگی لیتوگرافی اما با چاپ های رنگی است.

 

 

با استفاده از این روش جدید، مردم به راحتی می توانند پوسترهای چشم نوازی را برای محصولات، رویدادها، جنبش های سیاسی و حتی دکوراسیون منزل طراحی کنند. لیتوگرافی همچنین هنرمندان را از محدودیت‌های دستگاه چاپ رها کرد و به آنها اجازه داد به‌جای استفاده از بلوک‌های از پیش برش‌شده متن و تصویر، طرح‌های خود را دست‌ساز و تولید انبوه کنند.

دهه 1890: هنر نو

هنر نو یک جنبش طراحی جهانی بود که در اواخر قرن نوزدهم به شدت بر معماری، مد و طراحی گرافیک تأثیر گذاشت. همانطور که در وب سایت موزه تیت بیان شده است، هنر نو با خطوط سینوسی و شکل های ارگانیک روان بر اساس فرم های گیاهی مشخص می شود.

هنر نو بسیار مهم بود زیرا هنرمندان را تشویق می کرد تا موضوعات خود را نه دقیقاً آنگونه که هستند، بلکه از طریق اشکال تفسیری بیان، حرکت و بازنمایی انتزاعی منتقل کنند.

1903: Wiener Werkstätte

 

در تولد قرن بیستم، کولومان موزر نقاش و یوزف هافمن معمار، Wiener Werkstätte به معنای «کارگاه وین» را تأسیس کردند تا «تعاونی مولد صنعتگران» باشد که به صنایع دستی با کیفیت بالا اهمیت می‌داد.

در پاسخ به صنعتی شدن فزاینده، این جمع بیان فردی و خلاقیت های آوانگارد را در اولویت قرار داد. با این حال، جرقه‌ای در طراحی ایجاد کرد که با هندسه و مدرنیسم و «سبک مربع» مشخص می‌شود

1919: باهاوس

 

طراحی گرافیک مدرن که امروزه می شناسیم را می توان به مدرسه باهاوس در آلمان ردیابی کرد. باهاوس که توسط والتر گروپیوس تأسیس شد، شیوه جدیدی از تفکر را راه‌اندازی کرد که هنر و صنایع دستی، سبک‌های کلاسیک و آوانگارد، فرم و عملکرد را با هم ترکیب می‌کرد. طرح های باهاوس شامل مینیمالیسم، اشکال هندسی و حروف ساده و جدید بود.

1947: لوگوهای شرکت پل رند

 

پل رند زمانی که به برخی از بزرگترین شرکت های آمریکایی کمک کرد تا هویت برند خود را با لوگو شکل دهند، تبلیغات را دوباره تعریف کرد. به IBM، UPS، ABC و American Express فکر کنید، همه شرکت‌های بزرگی که با طراحی‌های رند متحول شدند. در واقع، لوگوی IBM که او در دهه 1970 ایجاد کرد، امروزه هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد و ثابت می‌کند که طراحی مؤثر نه تنها شکاف بین شرکت‌ها و افراد را پر می‌کند، بلکه در آزمون زمان نیز از کار خوب در می آید.

 

دونالد آلبرشت، متصدی نمایشگاه رند در موزه شهر نیویورک، گفت: “تبلیغات رند دارای کلمات و تصاویر هستند، اما همه آنها در یک نماد ترکیب شده اند.” او فکر می کرد که دارد هنر را به تبلیغات می آورد.

 

دهه 1970: پست مدرنیسم

 

پست مدرنیسم به عنوان تحولی از اندیشه های مدرنیستی و شورش علیه آن پدیدار شد. پسامدرنیسم بنا به ماهیت خود مجموعه خاصی از آرمان ها را پذیرفته نیست. اما طرح‌های پست مدرن غالباً اقتدار را زیر سؤال می‌بردند، ایده‌ها را در ذهنشان تغییر می‌دادند، و با بدبینی و کنایه به همه چیزهایی که پیش‌تر بود نزدیک می‌شدند.

دهه 1990: ابزارهای دیجیتال

در اواخر قرن بیستم، ابزارهای دیجیتالی مدادها و قلم موها را از دست ما گرفتند و راه‌های جدید و انقلابی برای ایجاد و توزیع طرح‌های گرافیکی ارائه کردند. به عنوان مثال، فتوشاپ در سال 1990 راه اندازی شد، به عنوان یک پلت فرم ویرایش گرافیکی که هر کسی می توانست از آن برای ساخت طرح های حرفه ای استفاده کند. برنامه‌های ابتدایی‌تر مانند مایکروسافت پینت نیز هنر گرافیک را در دسترس غالب مردم قرار دادند.

طراحی گرافیک

 

حتی نحوه تعامل ما با طراحی گرافیک تغییر کرد. در سال 1984، اپل ، کامپیوتر مکینتاش را معرفی کرد. این ابزار یک رابط کاربری ساده و کاربرپسند بود و می‌گفت: «سلام» و ما را با دنیای رایانه‌ای آشنا می‌کند که برای مصرف‌کنندگان ایجاد شده است و مصرف‌کنندگان را دعوت می‌کند خود خالق باشند.

حال طراحی گرافیک

اکنون که تاریخچه طراحی گرافیک را بررسی میکنیم ، وقت آن است که به جایگاه امروزی طراحی گرافیک بپردازیم. می توان استدلال کرد که طراحی گرافیک بیش از هر زمان دیگری در زندگی ما رایج است. گرافیک در هر شبکه اجتماعی، برنامه تلفن همراه و صفحه وب به ما خوش آمد می گوید. و بازاریابان و کسب و کارها هر روز از طراحی برای رشد برندهای خود و ایجاد ارتباط با مخاطبان در سراسر جهان استفاده می کنند.

نگاهی به آمار نشان میدهد ، بیش از 50 درصد از بازاریابان ، تولید محتوای بصری را در اولویت قرار داده اند. اینستاگرام یک پلتفرم کاملاً بصری ،سریعترین شبکه اجتماعی در حال رشد است. بیش از 70 درصد از مردم مشاهده ویدیوی آنلاین خود را افزایش داده اند زیرا پلتفرم هایی مانند فیس بوک همچنان ایجاد و توزیع ویدیو را در اولویت قرار می دهند. و بیش از 41 درصد از بازاریابان می گویند گرافیک اصلی مانند اینفوگرافیک بهترین عملکرد را دارد.

 

آینده طراحی گرافیک

 

یک کلمه می تواند آینده پیش بینی شده طراحی گرافیک را خلاصه کند: ««تعامل»»
احتمالاً آینده ای پر از طرح هایی است که کاربر را به بازی، کشف و ساختن تجربیات خود دعوت می کند.

ما قبلاً این را با طراحی‌های واکنش‌گرا می‌بینیم که بر اساس رفتار استفاده تغییر می‌کنند. به ویجت‌هایی فکر کنید که با اسکرول یا حرکت مکان‌نما در یک صفحه، کوچک‌سازی و گسترش می‌یابند.

 

با این حال، بزرگترین پتانسیل استفاده نشده برای طراحی در واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) نهفته است که دنیای دیجیتال را با دنیای واقعی ترکیب می‌کند. این فناوری‌ها می‌توانند تجربه‌های همه‌جانبه‌تری ایجاد کنند که نحوه استفاده مردم از سرگرمی، خرید، بازی کردن، ارتباط با دوستان و خانواده و تعامل با برندها را تغییر دهد. به عنوان مثال، پوکمون گو از AR برای همپوشانی گیم پلی بر روی دنیای مقابل ما استفاده کرد. در آینده، 68٪ از مردم حتی می بینند که VR بخشی از زندگی روزمره است.

اما برای طراحان، این بدان معناست که آنها مهارت های جدیدی برای توسعه دارند.

همانطور که مارگارت اندرسن برای Eye on Design نوشت: «از منظر طراحی، محیط 360 VR این پتانسیل را دارد که درک ما از تایپوگرافی، طرح‌بندی و نحوه ارتباط بصری اطلاعات را به‌طور اساسی بازتعریف کند. با این حال، مگر اینکه طراحان گرافیک در زبان های برنامه نویسی مانند سی شارپ برای کدنویسی در Unity – موتور بازی که اکثر برنامه های VR را قدرت می دهد – آشنا باشند، اجرای این ایده های جدید به یک نبرد سخت تبدیل می شود.

طراحان گرافیک امروزی که بر دوش غول‌های پیش از خود ایستاده‌اند، با چالش عظیم یادگیری این فناوری‌های جدید و فرصت بی‌سابقه‌ای برای در دسترس‌تر و جذاب‌تر کردن طراحی گرافیک روبرو هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *