طراحی

اشتباهات رایج در طراحی های UX

طراحی های UX یکی از مهمترین ارکان یک پلتفرم است ، چرا که ممکن است بسیاری از زحمات افراد مختلف با عدم دقت در این مقوله نقش بر آب شود .

همه ما به سایت ها و اپلیکیشن های سر زدیم که از نحوه پیاده سازی موارد مختلف عناصر آنها دچار حیرت شده‌ایم ، که صاحب این اثر با چه سلیقه و منطقی اینگونه طراحی های UX خود را برای کاربران پیاده سازی کرده است.البته در بسیاری از این موارد لازم به یادآوری است که ممکن است افراد اصلاً با ارکان مهمی مانند UX آشنا نباشند و تنها از دید خود به موارد مهم و تجربه راحت تر کار کردن با پلتفرم مورد نظر نگاه کنند.

طراحی های UX

طراحی های UX

البته تعریف و شرح دو مقوله ی UX و UI بایستی جداگانه بررسی شود، اما بد نیست به صورت مختصر اشاره به تعریف ساده از این دو رکن مهم داشته باشیم.UI مخفف user interface Design به معنی طراحی رابط کاربری می باشد. در واقع بخشی از سایت و اپلیکیشن است که در دید اول به چشم کاربر می آید و شاید بتوان گفت بیشتر جنبه گرافیکی دارد. بهترین تاثیر از چیدمان عناصر و رعایت رنگ آمیزی های کارآمد در واقع بخش پلتفرم خواهد بود.

 

UX مخفف user Experience Design به معنای طراحی تجربه کاربری می باشد . بنابراین هر چقدر تجربه یک کاربر با در نظر گرفتن سطح دانش و آشنایی میانگین مراجعین ، راحت تر بتواند با اجزای مختلف سایت و اپلیکیشن ما کار کرده و آنچه که برای او مفید است و آنچه که به دنبال آن می باشد را به آسانی بیشتری پیدا کند تجربه بهتری در این پلتفرم در ذهن خود ثبت نموده و برای مراجعات بعدی با حس خوشایندی با این مجموعه برخورد خواهد نمود.

 

مثلاً اینکه دسته بندی سایت و یا اپلیکیشن به چه ترتیبی طبقه بندی شده و یا جستجو در این پلتفرم برای پیدا کردن مطلب مورد نظر چقدر آسان است ، می تواند در موفقیت ما در این سایت و یا اپلیکیشن تاثیر بسزایی داشته باشد.
البته ناگفته نماند برخی از ارکان  UX  و  UI می‌تواند مشترک بوده و نهایتاً روی تجربه کاربران تاثیر مثبت و یا منفی خواهد گذاشت.

در دنیای اطلاعاتی دیجیتال امروز به انبوهی از داده ها برای همه کاربران هر روز بیشتر می شوند سرعت و راحتی و تاثیر مناسب برای موفقیت حتماً یکی از لازمه‌های بقا در این بستر ها خواهد بود. در این مطلب نکاتی چند در خصوص بهتر شدن تجربه کاربری UX یک کاربر در مراجعه به پلتفرم را با هم بررسی می‌کنیم و چنانچه شما مشکلی در این زمینه احساس کردید با تحقیق و مطالعه بیشتر و مشورت با افراد خبره در حوزه های کارشناس فنی ،ایرادات پلتفرم خود را به حداقل رسانده و تاثیرگذاری مضاعفی برای کاربران ایجاد نمایید.

طراحی های UX

طراحی های UX

طراحی های UX

خبر خوب این است که اغلب مشکلات تجربه کاربری غیر راضی‌کننده و یا در واقع UX ضعیف می تواند با مطالعه و بررسی و مشورت بهبود یابد و برای ادامه مسیر جلوی سایر اشتباهات گرفته شود . بنابراین در ادامه به چند مورد مهم در بهبود تجربه کاربری در این مطلب مجله اطمینان  اشاره خواهیم داشت :

1 – باز شدن پنجره های متعدد

برخی از سایت ها و اپلیکیشن ها عملاً به جای محتوای اصلی تلاش می‌کنند با پنجره های مختلف و چشمک زن و متحرک ، مطالبی را جلب نظر کنند ، غافل از اینکه کاربر که نتواند با آرامش به مطلب خود به راحتی دست پیدا کند و یا حواس او به حواشی پرت شود عملاً تجربه مفید از این مراجعه پیدا نکرده است . هشدار کوکی ها ،پیشنهاد ثبت نام ، پیشنهاد تخفیف و پیشنهادات عضویت در خبرنامه و چند… . و بنرهای تبلیغی با محتواهای گوناگون کاربران را زود خسته کرده و درصد مراجعه بعدی را به شدت کاهش می دهد .

در حالیکه با کنترل محدود پیشنهاد سنجیده به کاربر ، مدیر سایت و اپلیکیشن به هدف خود که دستیابی به اطلاعات اولیه کاربر برای پیشنهادات بعدی می باشد را می‌تواند فراهم نماید.

 

2 – اهمیت به آسانی دست یابی

 

در بسیاری از پلتفرم ها با گسترش طراحی های مختلف می توان نوآوری های گوناگون نموده تا نسبت به رقبا از لحاظ فنی و ظاهری پیشی گرفت ، اما بایستی دقت نمود این موضوع و بهره از آخرین تکنولوژی‌های طراحی و برنامه نویسی آنقدر نباید پیچیده شده که کاربران با دانش متوسط را گیج نموده و عملاً به بهای استفاده از تکنولوژی‌های جدید کاربران زیادی را از دست داد.
مسلما در هر طراحی و نوآوری می‌بایست راحتی دسترسی و توجیه کاربر در استفاده از قسمتهای مختلف پلتفرم مورد نظر در ابتدا و در راس امور باشد. برخی چیدمان های پر زرق و برق پیچیدگی‌های را ایجاد می‌کند که ممکن است تعدادی از کاربران را به جای جذب ،دفع نماید.

طراحی های UX

طراحی های UX

3 – فونت های غیر ملموس

البته فونت ها ظاهرا شاید تجربه UI باشند ، اما در رابطه با تاثیر گذاری در کاربران حتما بایستی در UX نیز بررسی شوند . فونت های مختلف و بسیار زیبا توسط طراحان این عنصر مهم ، هر روز تولید می‌شوند و بنا بر سلیقه و یا تجربه ممکن است مدیر یک سایت از فونت‌های خاصی حس بهتری داشته باشد که بسیاری از عموم کاربران با آن بیگانه باشند .یکی از مثال های همیشگی و طنز در این مورد دستخط برخی از پزشکان است که به راحتی و توسط هر شخصی قابل خواندن نیست .

بنابراین یک طراح و مدیر سایت و اپلیکیشن باید به سطح دانش و راحتی خواندن در سرعت توسط کاربران دقت کافی نموده و از به کارگیری فونت هایی که ممکن است در برخی از تجربه ها که مناسب عموم مراجعین نیست ، اجتناب کند.

 

4 – پرهیز از انبوه یکباره اطلاعات

 

در حالیکه کامل بودن اطلاعات از ابتدایی ترین مطالب تا تخصصی ترین مطالب مورد نظر در یک پلتفرم می‌تواند به تجربه یک کاربر کمک نسبتاً شایانی نماید ، اما هجوم یکباره اطلاعات و مطالب و پیشنهاد های این گونه ای حتما باعث خستگی و دلزدگی زود کاربران شده و بنابراین ممکن است افراد مراجعه کننده به پلتفرم شما ترجیح دهند سایت و یا اپلیکیشن شما را ترک نموده و به دنبال اطلاعات طبقه بندی شده ساده تر بگردند.
محتواهای فشرده و گاهی خیلی تخصصی در این مقوله باعث نگرانی بیشتری هستند و لازم است به شکلی برنامه‌ریزی شود که کاربران در حین بررسی سایت و سایر پلتفرم ها نه تنها خسته نشده بلکه مسیر های پیشنهادی یا شیوه انبوه با آنها القا نگردد.حتماً پیشنهاد خوب و تاثیرگذار خیلی بهتر از پیشنهادات مختلف و غیر کارآمد خواهد بود.

 

5 – کنترل منو ها

منوها چه در سایت ها و چه در اپلیکیشن ها ، جزء ارکان هستند که اکثر مراجعین خوب می دانند که به دنبال دسته بندی مطالب مورد نظر خود می‌توانند از آنها بهره بگیرند . اما بزرگ و پرتعدادی منو ها نه تنها کمکی به کاربران نمی کند بلکه باعث سردرگمی و انبوه موارد پیشنهادی به کاربران آنها را دچار وسواس نموده و ممکن است تصمیم درستی برای یک انتخاب تاثیر گذار نگیرند . بنابراین بهتر است در طراحی ها و طبقه بندی دسته ها و منوها رعایت اعتدال را برای تاثیر هرچه بیشتر مد نظر قرار داد.

 

6 – عدم سازگاری با دستگاه های مختلف

 

مسلما این خطا بخشودنی نیست ، چراکه اگر شما مثلاً سایت دارید و تنها برای دسکتاپ امکانات آن را برنامه ریزی کرده اید بخش زیادی از مشتریان شما و کاربران مراجعه‌کننده به مجموعه شما از دست خواهند رفت . آمارها نشان می‌دهد استفاده از موبایل در سال های اخیر نسبت به دسکتاپ بیشتر شده و بنابراین حتماً باید تجربه کاربری راحت و موثر را برای موبایل و تبلت در نظر گرفت .
اولویت های نشان داده شده و راحتی در دستیابی به ارکان مهم سایت در موبایل و تبلت حتماً در حس خوب کاربران تاثیر مستقیم داشته و در مراجعات بعدی تعیین کننده می باشد .

 

7 – عدم پنهان اطلاعات مهم

 

حتما لازم است اطلاعات مهم را به گونه ای در دست کاربران قرار داد تا در اولین برخورد با پلتفرم ما بتوانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند مثلاً تصورکنید کاربری به دنبال صفحه تماس با ما می گردد در حالی که آیکون این صفحه به راحتی در دسترس نیست . خوب مسلما ممکن است خیلی زود تصمیم ترک بر کاربران غلبه کرده و بنابراین حتماً بایستی نکات اساسی را در دید و در دسترس قرار داد .

طراحی های UX

طراحی های UX

8 – سرعت بارگذاری صفحات

 

شاید در طبقه بندی های مهم تجربه کاربری ، سرعت مناسب سایت و اپلیکیشن یکی از مهم‌ترین دلایل ادامه ماندگاری در پلتفرم مورد نظر باشد . خود ما هم همین گونه تصمیم می گیریم و اگر از قبل برای پلتفرمی خاص مجبور به مراجعه نباشیم و قدرت انتخاب داشته باشیم ، سرعت کند صفحات و لود اطلاعات و تصاویر تاثیر منفی دو چندانی برای کاربران ایجاد خواهد نمود . آمار های متفاوتی از تاثیر سرعت باز شدن صفحات سایت ها و اپلیکیشن ها به گوش می رسد اما صرف نظر از آمارها تجربه خود ما حکایت از انتظار سرعت کافی برای باز شدن و لود صفحات دارد.

 

البته با توجه به تجارب هر کدام از کاربران ،حتما نکات دیگری در راحتی بهره برداری از سایت ها و اپلیکیشن ها وجود دارد مانند راحتی ورود اطلاعات و ثبت نام در موارد لازم ،اما به نظر میرسد با توجه به میانگین نظرات کاربران موارد فوق بیشتر مورد تاکیذ اکثر کاربران با دانش عمومی متوسط در رابطه با برخورد به سایت ها و اپلیکیشن ها خواهد بود.

 

 

تدوین :مجله مجموعه اطمینان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *